mandag 30. september 2013

En newbie melder seg!

Det er absolutt ikke hver dag en kan stikke innom en kjekk kar i skinnjakke med bergensdialekt og si: «Øi, har du en iPad til meg, eller?» Det er heller ikke så ofte en får som svar at «Jo, jøss, bare ta, den står her tanka klar til deg!» Men sånn er det å være lærer på Hønefoss videregående skole,- om en er så heldig å få være med i et av IKT-prosjektene. Og det er jeg! J

I år skal jeg nemlig være faglærer i innføringsklassen 0aoa, der iPad-prosjektet er godt i gang. Jeg har gode kollegaer å støtte meg på, Truls og Mette, som allerede har blokka full av gode idéer og erfaringer. Jeg er, som sagt, nybegynner. Jeg er kjent med formatet, iPhonebruker som jeg er, men å skulle bruke pad i pedagogisk øyemed er en ny, spennende utfordring for meg.

Det er ikke så lege siden elevene mine fikk sine iPad’er, så vi er ikke kommet skikkelig i gang med bruken, men jeg har likevel noen tanker om hvordan den kan gjøre nytte for seg. Elevene mine er minoritetsspråklige elever. Et av hovedmålene deres er ordlæring. Å utvide ordforrådet øker mulighetene for samhandling i hverdagen, letter læringen i alle fag og gir elevene verktøy for å uttrykke tanker, følelser, meninger og opplevelser. Jeg håper iPad’en vil hjelpe til med alt dette: både ordlæringen og bruken av språket.  

Elevene mine leser mye. De velger seg en bok, og noterer hver uke hvor langt de har kommet, ord de har lært, hva de har lest og hva de tror kommer til å skje videre i handlinga. Dette registrerer de i en leselogg. Til nå har dette vært enkeltdokumenter som de har henta ut, fylt inn og levert på It’s Learning. Men hadde det ikke vært langt enklere om de kunne lagre alt dette i skya, som et sammenhengende dokument? Da kan en lettere se framgangen, tror jeg. Ved å bruke iPad til notering underveis, blir lesestunden lettere. Det er ikke mange sider med skrift som kreves, men det kreves kontinuerlig jobbing, hver dag. Da er formatet til iPad’en perfekt! Lett å ta med seg, raskt å starte opp, enkel å notere på, støyfri. Jeg håper også at noen av elevene etterhvert vil gå over til å lese bøkene digitalt, på nettopp iPad.

En annen ting som fungerer godt, er kombinasjonen iPad, Neflix og Smartboard. Men en enkel bevegelse sender jeg filmsnutter som illustrerer et undervisningspoeng over på tavla. Som da vi hadde om folkediktning, og så scener fra filmen Kristin Lavransdatter der de danser og synger under midtsommerfesten. Praktisk illustrerende!

Jeg håper å kunne oppdatere bloggen med gode resultater og spennende utprøving i løpet av høsten og vinteren. Jeg lover å ganske snart skifte tittel fra newbie til proff, bare vent og se!

Hilsen Marilena

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar